Geïllustreerd

https://www.youtube.com/watch?time_continue=4&v=ikehX9o1JbI

In het Engelse filmpje komt het belang van sociaal-emotioneel leren terug. In het filmpje zeggen ze dat SEL net zo belangrijk is als bijvoorbeeld rekenen. Achter deze uitspraak sta ik volledig achter. Kinderen leren tijdens SEL lessen wie ze zijn en welke normen en waarden ze hebben. Dit zijn vaardigheden die iets zeggen over het kind zelf en normen en waarden die zij hebben voor de rest van hun leven. Door SEL lessen leert een kind bijvoorbeeld empathie hebben voor anderen of het onderhouden van relaties tussen mensen. Dit vind ik belangrijker dan een standaard rekenles.

Op mijn stageschool van vorig jaar kregen de kinderen rots en water lessen. Deze lessen zijn ook gericht op de sociale ontwikkeling van kinderen en het voorkomen/verminderen van grote maatschappelijke problemen. Dit zijn problemen als: conflicten, pesten of buitensluiting.

Ik heb in mijn stageweken deze lessen gezien en dat heeft erg veel indruk op mij gemaakt. De lessen waren erg goed voor het groepsgevoel en de zorg naar elkaar toe. De sfeer in de klas en op het schoolplein werd ook beter naar aanleiding van die lessen. Het doel achter dit soort lessen is ook dat kinderen zich veilig en prettig voelen in de klas en dat het pedagogisch klimaat in de klas verbeterd. Wanneer leerlingen zich veilig voelen in een klas zijn zij namelijk beter in staat om te leren.

Kerpel(2014) benoemt het belang van een goed pedagogisch klimaat als volgt:

‘’ Het pedagogisch klimaat is het geheel van aanwezige en gecreëerde omgevingsfactoren, die invloed hebben op het welbevinden van de leerlingen. En het welbevinden heeft weer invloed op de ontwikkeling en het leervermogen. De leervoorwaarden en de persoonsvorming staan daarbij centraal.’’

Op mijn stage ben ik ook veel bezig om een goede en veilige sfeer in de klas te krijgen/behouden. Dit doe ik door duidelijk mijn grenzen aan te geven, alle kinderen echt te ‘’zien’’ en elke dag met iedere leerling een praatje proberen te maken en zorgen dat leerlingen veel positieve ervaringen opdoen. Deze factoren zijn allemaal van invloed op het pedagogisch klimaat in de klas zoals eerder vermeld door Kerpel(2014).

Maak jouw eigen website met JouwWeb